Warning: A non-numeric value encountered in /home/trajan21/domains/jivacoaching.nl/public_html/dutch/wp-content/themes/yogastudio/fw/core/core.reviews.php on line 214

Warning: A non-numeric value encountered in /home/trajan21/domains/jivacoaching.nl/public_html/dutch/wp-content/themes/yogastudio/fw/core/core.reviews.php on line 214

Ashtanga yoga

Sunday morning class

Zoek je een yogavorm die je fysiek uitdaagt? Dan is ashtanga yoga iets voor jou. Ashtanga yoga is een zeer oude, dynamische yogavorm. Je werkt aan de beheersing van je ademhaling, terwijl je vaststaande series van opeenvolgende houdingen (asana’s) uitvoert. Dit opent de nadi’s (energiecentra), reinigt je lichaam en helpt je om dichter bij jezelf te komen.

Ashtanga vinyasa is een zeer dynamische en atletische yogavorm. Centraal in de oefeningen staat de Ujjayi-afdemhaling. Deze diepe, hoorbare ademhaling helpt de leerling zijn adem naar binnen te richten en zo stabiliteit te creëren.

Tijdens de ashtanga-lessen voer je een serie asana’s uit, die vloeiend in elkaar overlopen. Kernpunten zijn:

  • vinyasa: de verbinding tussen beweging en ademhaling
  • ujjayi-ademhaling of overwinnaarsademhaling
  • bandhas: aanspanning van spiergroepen

De combinatie van ademhaling, bewegingen en bandha’s helpt je om innerlijke warmte te creëren in je lijf, zodat je bloedcirculatie verbetert en je lichaam ontgift.

 

Waarom ashtanga yoga:

  • Het maakt het lichaam sterk en lenig
  • Het verheldert de geest
  • Het verbetert de bloedcirculatie
  • Het ontgift het lichaam

 

Een goede basis

Ashtanga yoga biedt een goede basis om thuis mee aan de slag te gaan. Regelmatig thuis oefenen helpt je om innerlijke kracht en rust te vinden. Met ashtanga vinyasa werk je aan de verbinding met jezelf, je lichaam,  geest en ademhaling. Zo kom je steviger in het leven te staan.

Ook voor beginners

Ook als beginner ben je van harte welkom bij de ashtanga-lessen. Voor nieuwe leerlingen zijn er aangepaste houdingen en zij krijgen persoonlijke ondersteuning. Zo kun je direct met de lessen meedoen op je eigen niveau.

Geschiedenis en filosofie

Ashtanga yoga vindt zijn oorsprong in een eeuwenoud manuscript: de Yoga Korunta. Rond 1900 werd  dit manuscript herontdekt en vertaald naar de moderne tijd. Sri K. Pattabhi Jois gebruikte het als basis voor de ashtanga vinyasa yoga die wij nu kennen. Vanaf 1948 gaf hij les in deze yogavorm. Volgens Pattabhi Jois is dagelijkse oefening in de asana’s nodig om het lichaam sterk en gezond te maken. En een gezond lijf is een voorwaarde voor een gezonde geest.

Interesse?

De lessen vinden plaats op zondagochtend van 10.30 tot 12.00 uur. Als je een les mist, kun je die altijd inhalen op dinsdagavond.

De les is als volgt opgebouwd:

  • gronden en de aandacht naar binnen richten
  • langzaam opbouwen naar de primary series
  • afsluiten met een ontspanningsoefening en yoga nidra om het effect van de asana’s goed in te laten werken

Interesse? Geef je dan nu op voor een proefles!

Sri T. Krishnamacharya

 

“An ancient system designed to heat, clean, open and purify the body and mind.”