Meditatie bij Jiva

 Is het druk in je hoofd? Heb je het gevoel dat je aan veel verwachtingen moet voldoen en goed moet presteren? De huidige maatschappij levert veel stress op. Het kan zijn dat je wordt meegesleept door van alles en nog wat dat moet gebeuren. In meditatie breng je de focus naar binnen om rust, concentratie en emotionele balans te vinden.

Bij Jiva is meditatie geïntegreerd in de yogalessen. Je aandacht is volledig gericht op de beweging en je ademhaling. Het is een vorm van beweegmeditatie. Tijdens de ontspanningsoefening aan het einde van elke les (savasana) wordt ook een begeleide meditatie gedaan. Dit kan bijvoorbeeld een bodyscan zijn of yoga nidra. Ook in de coachingstrajecten wordt aangeraden om te mediteren en aan yoga te doen. Je ervaring daarmee wordt in het coachingstraject besproken.

Wat is het verschil tussen meditatie en mindfulness?

Jon Kabat-Zinn, één van de grondleggers van de moderne mindfulness beweging, definieert het als volgt: ‘Beoefening van mindfulness betekent op een speciale manier oplettend zijn: bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zónder te oordelen’. Meditatie is een mindfulness oefening. Andersom is het ook zo dat mindfulness als constante meditatie gezien kan worden, je probeert immers constant bewust te zijn in je dagelijkse doen en laten.

 Je leert aandacht geven zonder analyse, zonder de realiteit te kleuren door emotionele reacties en zonder te reageren op automatische gedragspatronen. Wij beschouwen mindfulness als een vaardigheid om te integreren met je leven zoals het is. Het is tegenwoordig meer dan ooit relevant. Veel mensen laten zich sturen door de interesses en aspiraties van anderen. Wat dan uit het oog wordt verloren is dat het niet gelukkig maakt om het leven van iemand anders te leven. Wat wil ik echt? Wie ben ik? Deze antwoorden heb je vaak al. In zowel mindfulness als coaching komen deze thema’s aan bod.