Ashtanga Vinyasa Yoga

“Practice and all is coming.”

-Sri K. Pattabhi Jois

Ashtanga yoga is een zeer oude, dynamische yogavorm herontdekt aan het begin van de vorige eeuw en verder ontwikkeld door Sri. K. Pattabhi Jois. Je voert vaste series van opeenvolgende asana’s (houdingen) uit die vloeiend in elkaar overlopen en werkt tegelijkertijd aan de beheersing van je ademhaling. Dit opent de nadi’s (energiekanalen), reinigt je lichaam en helpt je om dichter bij jezelf te komen. De fysieke aspecten van Ashtanga yoga zijn de inspiratie geweest voor nieuwe stromingen als Power Yoga in het westen.

Rode draad in de oefeningen is de Ujjayi-ademhaling. Deze diepe, hoorbare ademhaling helpt om je aandacht naar binnen te richten en zo in het moment gegrond te blijven.

Deze coördinatie tussen beweging en je ademhaling wordt Vinyasa genoemd.

De laatste bouwstenen van Ashtanga Vinyasa Yoga zijn bandha’s en drishti. Een bandha is een ‘energieslot’. Door aanspanning van specifieke spiergroepen wordt energie in het lichaam gehouden tijdens de oefening. De combinatie van ademhaling, bewegingen en bandha’s creërt interne warmte in je lijf, zodat de bloedcirculatie verbetert en het lichaam ontgift.

Een drishti is een gerichte blik waarbij je ogen gefocust zijn op een specifiek punt. Door dit toe te passen in combinatie met de andere bouwstenen kom je in een meditatieve staat en hierdoor word je ook geestelijk rustiger en scherper.

De Ashtanga Vinyasa Yoga lessen bij Jiva zijn ook geschikt voor beginners met weinig of geen ervaring. De docent geeft je dan aangepaste asana’s.

Rooster

Ruimte voor Aandacht
Donderdag 19:00 u
Hart van Hoograven
Zondag 10:30 u